tisdag 25 februari 2014

Plötsligt händer det

Helt mitt i allt lyckades jag ha tid för att måla. Alla tre barn var mätta och belåtna. Det yngsta såg och de två äldre tittade på film. Vårsolen lyste upp målarstudion och med ivriga steg gick jag upp på vinden - bara för att konstatera att det enbart fanns en liten liten skvätt kvistlack kvar. Argh. Nåh, den skvätten -räckte precis till 10 längder. Bra så. Vet inte om jag orkat måla mer än så. 



Jag testade Gysinges linoljefärg den här gången. Den var väldigt trögflytande men sku spädas ut med balsamterpentin som jag tack och lov också hade hemma. Målfärgen köpte vi för 1 år sedan men den har inte varit öppnad så det ska inte vara något fel på kvaliteten. Jag har ju målat med Uulas färger hittills men de har tagit bort Zinkoxiden och därmed har deras färger helt ändrat egenskaper. Det här var väldigt trist eftersom deras prisklass varit en helt annan. Hrpmf.

Nå, fick nu första lagret struket på dubbelpärlsponten vi specialbeställt från snickeriet. Dubbelpärlspont var det i rummet sedan tidigare och det har vi sedan länge bestämt att det ska vara. Att hitta sådan i trävaruhusen var dock hopplöst. Tur att det finns hantverkare!

Inga kommentarer: